Stykačové zapojení
Zde máte různá stykačová schémata jak pomocných částí tak silových, pomocné části kreslím řádkovým stylem (je to přehlednější).
(obsah se bude postupně aktualizovat)
Pomocné části
Ovládání jednoho stykače bez přídrže
A teď nějaká ta legenda:
Kontakty tepelného relé-95, 96, 97 a 98.
Na kontakty 95 a 96 se připojuje celý pomocný obvod a při poruše se celý obvod vypne.
Na kontakty 97 a 98 se připojuje žárovka, která nám signalizuje poruchu.
S1 je označení stykače, 1S1 je spínací kontakt stykače S1 což znamená, že všechny liché čísla jsou spínací a sudé rozpínací např: 12S1 je rozpínací, 5S1 zas spínací atd...
Ovládání jednoho stykače s přídrží
Ovládání dvou stykačů s přídrží a společným STOP tlačítkem
Zde je jasné jak to funguje: 2 stykače každý má své tlačítko a svou přídrž a STOP tlačítko vypíná vše, tzv: TOTAL STOP.
Postupné spínání tří stykačů časovačem OMRON
Co se týče tepelné ochrany F1 tak máte na výběr: buď použijete jednu jako centrální pro všechny motory, ale nevýhodou je zas u poruchy nevíte který motor selhal tak toto není moc dobré řešení a nebo použijete 3 ochrany ke každému motoru a kontakty 95 a 96 spojíte do série pozor nikoliv paralerně!!!
Zapojení časovaného přepnutí hvězha a trojúhelník časovačem OMRON
Toto zapojení je složitější bráška mechanického přepínače motoru Y-D.
Pracuje tak, že stikneme-li tlačítko START zapne se nám stykačS1 (HS), stykač S3 (Y) a časovač OMRON. Samozdřejmě kontakt stykač 3S1 nám proklemuje tlačítko "přídrž" a kontakt 5S1 nám zapne OMRON. HS znamená "hlavní stykač", tedy máme zapnuté stykače S1 (HS) a S3 (Y) což znamená, že máme motor zapnutý do hvězdy (Y) a motor se nám rozeběhne, kontakt 2S3 tam je jen pro jistotu a zaručuje nám, že dokavaď je zaplá hvězda na trojúhelník se nám to nepřepne, ale to je jen pro klid duše... není nutný.
Časovač OMRON máme zapnutý, který samozdřejmě časuje po uplynutí nastavené doby časovač přepne kontaktama 8, 5 a 6 z stykače S3 (Y) na S2 (D) a máme motor v trojúhelníku. Poté opět vše vypneme tlačítkem STOP.
Zapojení reverzu s dvojitým blokováním a časovaného přepnutí Y D
Toto zapojení je docela složité díky dvojité blokaci teda jak pro koho, dvojitou blokací je myšleno: nedájí se zapnout oba dva směry točení najednou a pokud je jeden zapnutý druhý se nedá zapnout.
Klasika stiskneme-li např: START 1 díky kombinovanému tlačítku se zablokuje START 2 a zapne se S2 který samozdřejmě proklemuje tlačítko "přídrž" a díky kontaktu 2S2 blokuje S1, a spustí se také časovač OMRON a S4 (Y) díky kontaktu 3S2.
A máme zapnutý motor v určitém točivém směru a ve hvězdě.
Časovač OMRON po dočasování nám přepne z hvězdy (Y) na trojúhelník (D) díky svými kontakty 8, 5 a 6. Tlačítkem STOP se ovět vše vypne a může se po dotočení zapnout druhý směr točení a to se odehrává stejným spůsobem.
Silové části
Zapojení motoru s jedním stykačem do hvězdy
Zapojení motoru s přepínáním hvězda (Y) trojúhelník (D)
Zapojení reverzu motoru a přepínáním hvězda (Y) trojúhelník (D)